Ustawa do dodatku grzewczym może nie zahamować wzrostu cen za ciepło w blokach
Rząd chce naprawić spółdzielnie mieszkaniowe
Informacja ZRSM RP dotycząca ustawy z dnia 15 września 2022 roku o szczególnych rozwiązaniach w zakresie niektórych źródeł ciepła w związku z sytuacją na rynku paliw
W dniu 20 września 2022 roku weszła w życie ustawa z dnia 15 września 2022 roku o szczególnych rozwiązaniach w zakresie niektórych źródeł ciepła w związku z sytuacją na rynku paliw (Dz. U. 2022, poz. 1967).
Ustawa reguluje min. zasady i tryb:
1) ustalania przez wytwórcę ciepła określonego poziomu średnich cen wytwarzania ciepła dla odbiorców na potrzeby gospodarstw domowych i potrzeby użyteczności publicznej, zwanych dalej „średnimi cenami wytwarzania ciepła z rekompensatą”, ustalania limitu średniej ceny wytwarzania ciepła, od której może być przyznawana rekompensata, przyznawania, ustalania wysokości i wypłacania rekompensat dla przedsiębiorstw energetycznych oraz właściwość podmiotów w tych sprawach.
2) przyznawania, wypłacania oraz wysokość dodatku dla gospodarstw domowych z tytułu wykorzystywania niektórych źródeł ciepła, zwanego dalej „dodatkiem dla gospodarstw domowych”.
Uprawnienie do skorzystania z cen i stawek opłat zawartych w taryfie, wynikających ze średnią ceny wytwarzania ciepła z rekompensatą ustala się m.in. posiadają min.:
1) gospodarstwa domowe;
2) wspólnoty i spółdzielnie mieszkaniowe, które są uprawnione lub zobowiązane do zapewnienia ciepła w lokalach mieszkalnych na potrzeby zużycia przez gospodarstwa domowe albo w lokalach
podmiotów, o których mowa w ust. 4 pkt 4 ustawy ( podmioty tzw. wrażliwe) w zakresie, w jakim zużywają ciepło na potrzeby określone w tych przepisach.
I. Ciepło systemowe.
Zgodnie z art. 3 ust. 3 ustawy średnia cena wytwarzania ciepła z rekompensatą przyjmuje wartość:
1) 150,95 zł/GJ netto dla ciepła wytwarzanego w źródłach ciepła opalanych gazem ziemnym lub olejem opałowym;
2) 103,82 zł/GJ netto dla ciepła wytwarzanego w pozostałych źródłach ciepła.
Jeżeli średnia cena wytwarzania ciepła dla danego źródła ciepła jest wyższa od średniej ceny wytwarzania ciepła z rekompensatą dla tego źródła, od dnia 1 października 2022 r. do dnia 30 kwietnia 2023 r. są stosowane ceny lub stawki opłat w wysokości odpowiadającej średniej cenie wytwarzanego ciepła z rekompensatą.
Jeżeli średnia cena wytwarzania ciepła dla danego źródła ciepła jest niższa od średniej ceny wytwarzania ciepła z rekompensatą dla tego źródła, przedsiębiorstwo energetyczne, o którym mowa w w rozliczeniach z odbiorcami stosuje tę cenę.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy odbiorcy ciepła, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 2 i 3 (spółdzielnie, wspólnoty) składają sprzedawcy ciepła oświadczenie, które zawiera:
1) oświadczenie o spełnieniu warunków pozwalających na uznanie ich za odbiorców, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 2 i 3;
2) wskazanie danych służących określeniu szacowanej ilości ciepła, która będzie zużywana na potrzeby:
a) gospodarstw domowych w lokalach mieszkalnych i na potrzeby części
wspólnych budynków wielolokalowych, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 2 i 3,
b) podmiotów, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 4, prowadzących działalność w lokalach odbiorców, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 2 i 3, oraz
c) inne niż określone w lit. a i b;
3) określenie szacowanej ilości ciepła, która będzie zużywana na potrzeby, o których mowa w pkt 2.
Wzór oświadczenia określony został w Rozporządzeniu Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 20 września 2022 roku w sprawie wzorów oświadczeń składanych przez odbiorców ciepła niebędących gospodarstwami domowymi w celu skorzystania ze szczególnych rozwiązań w związku z sytuacją na rynku paliw (Dz. U. 2022, poz. 1975).
UWAGA: Zgodnie z art. 53 ustawy odbiorcy, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 2 i 3 ( gospodarstwa domowe, wspólnoty, spółdzielnie mieszkaniowe), składają po raz pierwszy oświadczenie, o którym mowa w art. 5 ust. 1, sprzedawcy ciepła, który w dniu wejścia w życie ustawy, na mocy umowy sprzedaży ciepła lub umowy kompleksowej dostarcza ciepło tym odbiorcom, w terminie 21 dni od dnia wejścia w życie ustawy.
II. Dodatek dla gospodarstwa domowego.
Dodatek dla gospodarstw domowych przysługuje osobie w gospodarstwie domowym, w przypadku gdy głównym źródłem ciepła gospodarstwa domowego jest:
1) kocioł na paliwo stałe, kominek, koza, ogrzewacz powietrza, trzon kuchenny, piecokuchnia albo piec kaflowy na paliwo stałe, zasilane peletem drzewnym, drewnem kawałkowym lub innym rodzajem biomasy albo
2) kocioł gazowy zasilany skroplonym gazem LPG, albo
3) kocioł olejowy
– zgłoszone lub wpisane do centralnej ewidencji emisyjności budynków, o której mowa w art. 27a ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków do dnia 11 sierpnia 2022 r., albo po tym dniu – w przypadku głównych źródeł ogrzewania zgłoszonych lub wpisanych po raz pierwszy do centralnej ewidencji
emisyjności budynków, o których mowa w art. 27g ust. 1 tej ustawy.
Zgodnie z art. 24 ust. 11 wysokość dodatku dla gospodarstwa domowego wynosi:
1) 3000 złotych – w przypadku gdy głównym źródłem ciepła jest kocioł na paliwo stałe zasilany peletem drzewnym lub innym rodzajem biomasy, z wyłączeniem drewna kawałkowego;
2) 1000 złotych – w przypadku gdy głównym źródłem ciepła jest kocioł na paliwo
stałe, kominek, koza, ogrzewacz powietrza, trzon kuchenny, piecokuchnia albo piec kaflowy, zasilane drewnem kawałkowym;
3) 500 złotych – w przypadku gdy głównym źródłem ciepła jest kocioł gazowy
zasilany skroplonym gazem LPG;
4) 2000 złotych – w przypadku gdy głównym źródłem ciepła jest kocioł olejowy.
Wzór wniosku o wypłatę dodatku dla gospodarstwa domowego został określony w Rozporządzeniu Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 20 września 2022 roku w sprawie wzoru wniosku o wypłatę dodatku dla gospodarstw domowych z tytułu wykorzystywania niektórych źródeł ciepła (Dz. U. 2022, poz. 1974).
Uwaga: Zgodnie z art. 62 ustawy pkt 3 Maksymalny limit wydatków z Funduszu przeznaczonych na dodatki dla gospodarstw domowych oraz dodatki dla podmiotów wrażliwych –3 100 000 000,00 zł.
Minister właściwy do spraw energii został zobowiązany do wykorzystania limitu wydatków.
W przypadku gdy wykorzystanie środków na wypłatę dodatków wyniesie więcej niż 95% środków, wysokość wypłacanych dodatków dla gospodarstw domowych oraz dodatków dla podmiotów wrażliwych podlega proporcjonalnemu obniżeniu tak, aby łączna wysokość wypłacanych dodatków była równa maksymalnemu limitowi środków finansowych przeznaczanych na przyznanie dodatków.